CD&V Merksem keurt kandidatenlijst en programma unaniem goed

Woensdagavond keurde CD&V Merksem haar kandidatenlijst en programma unaniem goed. CD&V-lijsttrekker Sonja De Meyer (49) is zichtbaar tevreden: “Op onze lijst zie je een weerspiegeling van Merksem met tal van jongeren, vertegenwoordigers uit de diverse gemeenschappen en Stroboeren met al wat meer jaren op de teller.”. Zo telt de top 10 40 % jongeren. Ook het programma van de partij werd unaniem goedgekeurd. “Na zes jaar oppositie, willen we onze traditie van positief besturen verderzetten met een programma vol nieuwe ideeën die van Merksem een groener, bruisender en veiliger district maken.”, aldus De Meyer.

Speerpunten

CD&V Merksem stelt een aantal speerpunten voor. Zo wil ze het Groen Hart, dat eigenlijk vorige legislatuur werd uitgetekend en nu wordt uitgevoerd, verder uitbreiden tot een Groene Long. “Dat kan door het recreatiedomein Distelhoek door middel van groene boulevards aan te sluiten op het Groen Hart.”, vertelt Sonja De Meyer. “Gezinnen kunnen zo dan minstens een halfuur onafgebroken doorheen het vele groen dat Merksem rijk is wandelen.”, aldus de lijsttrekker. Een ander voorstel is het ‘Merxperimenteren’. “We willen een platform bieden aan jongeren om te ontdekken welke talenten ze hebben, en welke ze willen ontwikkelen. Momenteel vinden te veel jongeren hun weg niet in het vaste verenigingsleven. Via pop-up initiatieven en workshops willen we deze jongeren een weg tonen naar de talloze mogelijkheden.”, zegt Pieter De Cock, de 25-jarige nummer 2. De partij denkt er ook aan om het winkelkerngebied van de Bredabaan meer te concentreren en de resterende panden te herbestemmen naar woonentiteiten. CD&V Merksem pleit verder voor een strengere sanctionering en controle van sluikstorters, meer controle op zwaar vrachtverkeer en snelheid in zone 30 en ondersteuning van handelaars bij wegenwerken.

Brugfunctie naar andere niveaus

Er gebeurt heel wat in Merksem dat vaak niet tot de bevoegdheden van het district behoort. Daarom heeft de Merksemse afdeling bij de partij geijverd om haar vertegenwoordigers voor de gemeenteraad en de provincieraad geloofwaardige plaatsen te geven. Dat lukte, want Sam Voeten (29) is met zijn vierde plaats over alle partijen heen de hoogst geplaatste Merksemnaar voor de gemeenteraad. Hetzelfde geldt voor het provinciale niveau, waarvoor CD&V Merksem opnieuw op Koen De Cock (54) vertrouwt, die op de derde plek staat. “Het is belangrijk dat er op elk niveau stevig op tafel wordt geklopt voor de belangen van de Merksemnaar. Zo krijgen we als district meer en meer verkeer te slikken, maar laat het openbaar vervoer het afweten. Het typevoorbeeld is het wegvallen van de bediening door bus 650 in de Nieuwdreef, waardoor heel wat senioren in de kou blijven staan. Het district krijgt hier de kar maar niet gekeerd, ondanks alle loze beloften.”, zegt Voeten. De Cock ijvert op zijn beurt voor een provinciaal domein op de overkapping ter hoogte van Distelhoek en Luchtbal.

De partij voegt er nog aan toe dat ze hoopt op een eerlijke en aangename verkiezingsstrijd zonder veel conflict, daarmee verwijzend naar de vaak bitsige discussies binnen de huidige meerderheid tussen N-VA en Groen.

Kandidatenlijst CD&V Merksem

1. Sonja De Meyer                                              49 jaar