CD&V Merksem is teleurgesteld dat de Schaals Sels Merksem definitief uit Merksem verdwijnt. De koers zou ontdubbeld worden. De échte koers vindt plaats in september en passeert niet meer in Merksem. Een alternatieve koers eind augustus, samen met de Stroboerenmarkt, zou op Merksems niveau rijden. “De Schaals Sels verliest zo definitief haar Merksemse ziel.”, betreurt CD&V-lijsttrekker Sonja De Meyer. “Met dit alternatief kunnen we maar moeilijk vrede nemen.”, klinkt het.

Het ging al een tijdje van kwaad naar erger met het Merksems karakter van de Schaal Sels. De eens zo belangrijke Merksemse fietskoers vervelde tot een koers die vorig jaar nog maar één lokale ronde aandeed in het Stroboerendistrict. “Dat staat in schril contrast met de € 15.000 euro die ons district als subsidie gaf. Dat is een stevige investering voor een district, dat sowieso al beperkt is in haar budgetten. Voor CD&V Merksem was het vorig jaar daarom al kristalhelder: wie beroep wil doen op Merksemse middelen moet als organisator de koers ook een sterk lokaal karakter blijven geven.”, licht De Meyer toe, die de lijst voor CD&V in Merksem trekt. Er circuleren nu geruchten dat de Schaal Sels wordt ontdubbeld. De koers met 1.1-statuut en onderdeel van de UCI-Europe Tour, zeg maar de échte Schaal Sels, zou plaatsvinden in en niet meer passeren in Merksem. Een tweede koers zou plaatsvinden eind augustus, samen met de gekende Stroboerenmarkt, en wel in Merksem passeren. “Dit lijkt op een verwaarloosbare troostprijs, zonder behoud van de koersnaam. De vraag stelt zich bovendien of er wel wel professionele renners meedoen?”, klinkt het bij De Meyer. Namens CD&V Merksem vraagt ze dat de organisatie duidelijk communiceert omdat de Merksemnaar en de standhouders van de Stroboerenmarkt recht hebben op informatie. “We zijn al juni.”, klinkt het. De lokale afdeling van de christendemocraten vragen zich ook af wat er dan gebeurt met de Havenpijl.

Ze besluit: “De ziel van de Schaals Sels was op en top Merksems. We zien daar helaas nog maar weinig van terug. Ik hoop dat het districtsbestuur hier goed over nadenkt als ze weer een aanzienlijk deel van haar budget hieraan besteedt. Met dat geld kunnen we echt wel andere zaken doen die Merksem ten goede komen.”.